carolinekoorn.reismee.nl

Fiji en Fraser Island

Hallo allemaal!

Het is weer een heel lang verhaal geworden, volgende wordt het echt korter. De foto's komen later!

Zaterdag was de dag dat wij het wildlife van Australia niet in het wild zouden zien, de Australia Zoo was ons doel! Het visitors centre adviseerde ons om vroeg weg te gaan zodat je een goede aansluiting met het openbaar vervoer had maar dat ging voor ons niet op want wij hadden ‘s ochtends nog een afspraak staan. Dus ‘s middags maar heen ondanks het feit dat we weinig tijd zouden hebben. De Australia Zoo is niet echt heel groot maar je kan wel veel dieren van heel dichtbij bekijken. Ook konden we een koala aaien en tussen de kangaroo's doorlopen. De tijgershow met tijgers die in het water gingen spelen was een groot succes. Doordat wij dus niet heel vroeg gingen betekende dat dat er geen goede aansluiting was met het openbaar vervoer. Het park ging namelijk al om 16.30 dicht (vroeg!) en daarna vertrok de eerste trein pas om 18.30, dat gebegrijp ik dus niet! Maar ja we zijn tenslotte aan het REIZEN of niet soms. Dus maar even ergens wat fish and chips gegeten en toen op de bus wachten want die verving de trein in verband met spoorwerkzaamheden.

Zondagochtend heb ik het vorige verhaal getypt en daarna zijn we gaan lunchen op South Bank samen met Jet. South Bank is een kunstmatige lagoon, dus een soort strand in de stad. ‘s Middags hebben we onze spullen opgehaald uit Jet haar kamer en toen richting vliegveld. In het vliegtuig hadden we een zeer grappige purser die de stewardessen voorstelde als model, american idol finalist etc. en ons mededeelde dat we de rest van de vlucht naar zijn stem moesten luisteren aangezien hij de enige was die door de intercom mocht praten. En mochten we facebook vrienden willen worden met de stewardessen dan moesten we dat gewoon vragen. We kwamen om 00.00 aan en de shuttle van ons hostel stond klaar, lekker slapen ook al waren we niet echt moe want in Australie was het 4 uur vroeger.
Maandagochtend: gordijn open: REGEN! Regen dat mag gewoon niet op Fiji vind ik! We hadden nog geen plan dus maar even in de stad met een agent gepraat. Toen besloten naar een van de eilanden te gaan. Je hebt daar trouwens echt het gevoel dat je van alles kanten opgelicht wordt. Uiteindelijk de ferry en een resort op Mana eiland geboekt waar we de enige bleken te zijn. Even gegeten en in de hangmat gerelaxed want dat hoort erbij op zo'n eiland! De volgende ochtend besloten om naar een ander eiland te gaan en de eigenaar een ferry te laten boeken en een slaapplaats. Aangekomen op Malolo eiland hadden we een leuk resort met vriendelijke mensen, een goede Indiase kok en leuke activiteiten. ‘s middags hebben we gelunched, voor de kust gesnorkeld en wat over het strand gelopen. ‘s Avonds weer heerlijk gegeten vooral het pepertje smaakte Maarten erg goed.. Ondanks dat hij vrij pittig eet was dit toch wel iets te. Dit resulteerde in een rood hoofd, traanogen en naar adem happen. Omdat ik bijna van de picknick bank viel van het lachen heb ik dit moment helaas niet kunne vastgelegd op de camera. Die avond bij het zwembad een potje scrabble gespeeld met kaarslicht.
Woensdagochtend weer regen... Het resort beviel goed dus we zijn niet naar een ander eiland gegaan maar nog een dag gebleven. Het toerisme ligt op zijn gat dus er was met ons nog een ander stel daar. Beetje op het strand gestruind en toen in de kano gewapend met snorkels op naar de zandbank. Mooi gesnorkeld en van alles gezien; vissen, koraal, zeesterren etc. Er ging een (onderwater)wereld voor mij open want ik had nog nooit gesnorkeld. Eind van de middag was er een Kava cermony. Dit is een lokaal, traditioneel gebruik. Men drinkt Kava uit een grote kom waaruit het met halve kokosnootbakjes wordt geschept. Het is een fijngemalen soort stronk of wortel die smaakt naar zoethout die gemengd wordt met water. Het ziet er uit als slootwater en je wordt een beetje sloom van dus we sliepen vroeg.
Donderdagochtend was er een kokosnotendemo. Een Fijiaan (?) haalde een aantal kokosnoten voor ons uit de boom (jawel klimmend!) en sneed hem open zodat wij het water konden drinken. In een rijpere bruine kokosnoot zit melk maar deze waren groen en dan is het dus kokoswater. Daarna ging hij helemaal op en konden we de kokos eten maar het was net drilpudding en dat vonden wij niet zo lekker. Rond het middaguur weer op de ferry naar het vaste land en op het vliegtuig terug naar Brisbane, dit keer een saaie purser...

Vrijdagochtend hadden we een afspraak bij de Brisbane School of Hairdressing, in eerste instantie voor de lage prijs van $10,- maar ook omdat het ons wel een leuke ervaring leek. Ik was er namelijk al eens eerder wezen kijken. Door het hoge aantal Aziaten hier werd ik geknipt door een Vietnamese en Maarten door een Chinese. Vooraf werd er met de lerares besproken wat we wilde en na afloop werd het kapsel ook weer na gelopen. Maar gelukkig was het bij ons allebei goed gelukt volgens de lerares. Nog even wat producten gekocht om onze mooie nieuwe lokken te beschermen tegen de felle Australische zon en het zoute zeewater en toen op weg naar Noosa. Eerst moesten we nog even een busticket regelen en een hostel boeken. Dat soort dingen kost best veel tijd en komt me zo langsamerhand een beetje mijn neus uit maar het hoort nou eenmaal bij. Maar dat krijg je als je zoveel kilometers wilt afleggen.

Zaterdag was een lekker surfdagje in Noosa, een board van het hostel mee en ik heb mijn geleerde kennis natuurlijk even op Maarten overgebracht. ‘s Ochtends hadden we eerst nog wat info opgevraagd voor Fraser Island tours, boeken geruild en meer dingetjes geregeld dus het strand was welkom. ‘s avonds lekker uit eten geweest en nog een drankje toe in de bar!
Zondagochtend om 9.00 waren we bij het visitors centre om een Fraser tour te boeken en weer een hostel natuurlijk. We moesten zorgen dat we om 10u terug waren om uit te checken. Toen nog even naar het strand en ‘s middags om 16.30 in de bus naar Herbey Bay voor onze Fraser Island tour. ‘s Ochtends vroeg ging de wekker en was de Fraser trip begonnen! Eerste met de ferry naar ‘s werelds grootste zandeiland en daar gingen we met de 4 wheeldrive bus naar de mooiste plekjes, kreken en meren. Op het strand bleken we ook nog een rondje in een vliegtuigje te kunnen voor maar $70,-. Die kans konden we natuurlijk niet laten vliegen, dus drie minuten later zaten wij met nog drie anderen in het vliegtuigje en stegen we zo vanaf het strand op! Super gaaf!
De nacht werd doorgebracht in een prima kamer met nog een ander stel. Je kunt ook self drive trips doen maar dan wordt je met 10 anderen in een jeep gestopt en rijdt er iemand van de groep, dat bepaal je onderling. Je kampeert dan ergens langs het strand, heel avontuurlijk allemaal maar ik ga liever met een gids want dan hoor je veel meer en het is veiliger. Vorige maand zijn er namelijk nog twee mensen verongelukt doordat ze op een golf gingen aquaplannen en toen een ruk aan het stuur gaven om er uit te komen, jeep over de kop en klaar... Plus dat het weer behoorlijk slecht was en de zee ruig dus een goede nachtrust kan je dan wel vergeten. Er ligt ook een scheepswrak, Maheno Shipwreck maar daar is niet heel veel meer van over. De volgende dag stonden de mooie meren op het programma maar die vielen in het water, want het regende behoorlijk, maar dit weerhield Maarten er niet van een duik te nemen in het mooie lake Mc Kenzie. Daarna gingen we naar Lake Wabby, dit groen blauwe meer lag onderaan een zandduin en was ook erg mooi om te zien. Terug op de ferry spotte Maarten ook nog twee dolfijnen.

's avonds heb ik Maarten getrakteerd op een lekker stukje kangaroo steak, gebakken door de allerbeste kangaroobakker van alle kangaroobakkers! Woensdag wilde we eigenlijk weer verder met de bus maar het was zulk mooi weer dat we nog een nacht bleven, die dag ‘s ochtends lekker bij het zwembad gelegen en ‘s middags twee uur lang getennist. ‘s Avonds boodschappen gedaan en een lekkere curry gemaakt.

Hi guys,

As you guys can see i wrote a lot in Dutch and i would recommend you to copy paste it in an online translator. It took already so much time that i won't write in English now. Next time i will, i promise!

Short summary:

Fiji was great but the weather was not so good. We had rain and clouds every now and then but it was still nice and warm. We participated in a Kava cermony which is a local tradition where you drink Kava water from cocosnut bowls. The next day we could see how they climbed a palmtree and took out nuts. He slit it open and we could drink the water en eat the cocos. Besides that we did lots of snorkeling and swimming and relaxing of course.

Maarten and i also visited the Australia Zoo which was really great but a little smaller than we expected and i think the cages were quite small. We also went to Fraser Island which was very beautiful but it rained the second day so the lakes weren't that good to see. Now we are at Airlie beach and we will go on a sailing trip the next 3 days around the Whitsunday Islands. We are looking forward to that!