carolinekoorn.reismee.nl

Franz Jozef en Fox glacier, Arthur's Pass, Kaikoura, Christchurch en Akaroa

Dag lieve kijkbuiskindertjes

Laughing

Vorige keer schreef ik heel enthousiast dat we een gletsjer tocht zouden gaan maken over de Fox gletsjer maar toen wij het weer bericht bekeken bleek er veel regen te komen, zelf een officiele regen waarschuwing. De volgende dag toch naar Fox gereden samen met onze Duitse vriend die vanaf daar weer verder zuidwaarts ging liften en daar aangekomen besloten om meteen maar weer weg te gaan richting noord oosten. Onderweg zijn we nog even in Hokitika gestopt, dit kunstzinnige dorp heeft veel handgemaakte jade artikelen, houtsnijwerk en een glasblazerij. Kunstzinnig als wij zijn zijn wij naar de glasblazerij geweest waar wij het glasblaasproces konden aanschouwen. Nog even heerlijk gelunched in een Cafeetje en toen moesten we toch echt weer door naar Arthur's Pass.

Arthur's Pass is ook echt een bergpas, je rijd tussen de bergen door met geregeld haarspeldbochten en op en afdalingen. Nu zijn we daar wel aangewend na die paar weken hier want zo ziet iedere weg er ongeveer uit. Je mag hier overal honderd rijden ook op bergweggetjes waar je maar 60 door de bocht kan. Meestal staat er wel een adviesnelheid bord bij maar soms ook niet dus dan moet je het maar goed inschatten. We worden al betere coureurs al zeg ik het zelf. Als er een langzame voertuig voor je zit gaat deze ook zo gauw als het kan aan de kant om je voorbij te laten, en bij kruizingen sorteert iedereen keurig voor zodat je lekker door kan blijven rijden (voor zover dat kan met de snelheden hier).

Arthur's Pass dus, iedereen die daar zit gaat bergwandelen (meer klimmen volgens mij) dus wij natuurlijk ook. Vooral Nicole is een enorme fan van wandelen (not!) dus we gingen niet als te ver. Ik vind het zelf wel leuk om te doen maar niet dagen lang en 8 uur is met onze conditie ook te lang want hier zijn echt zware tochten voor de gevorderde klimmer. Wij liepen Bealeys Spurr wat een kleine 4 uur duurde maar wat de volgende dag toch in wat stramme spieren resulteerde. Na de tocht door gereden naar Christchurch want daar wilden we met een luchtballon mee maar voor zondagochtend was er nog maar 1 plekje vrij dus toen maar maandag geboekt. Het weerbericht was niet goed voor dinsdag en woensdag dus onze planning moest veranderd worden want we wilde ook nog naar Kaikoura en Akaroa. De zondag was nu vrij dus besloten we naar Akaroa te gaan wat in de Banks peninsula ligt. Dit Franse stadje was boven verwachting mooi ook door het schitterde weer, echt zeer pittoresque dorpje. Er is een kleine haven waar je boottochten kan boeken om dofijnen te zien en wat leuke toerischtische winkeltjes. Er wonen maar 700 permanente inwoners en 70% van de huizen zijn vakantiewoningen. Wij hebben een boottocht geboekt en hebben kleine pinguins gezien, een kleine soort albatros maar die vloog wel erg snel... en de kleine hector dolfijnen die alleen hier voorkomen in een populatie van 7000.

's Avonds weer terug naar Chrischurch en daar lekker in de sauna geweest en daarna nog wat modderscrub en moddernachtcreme etc. aangebracht wat we in Rotorua hebben gekocht en onze eigen spa was geboren!

Maandagochtend om 5u de wekker en na een telefoontje bleek onze ballontocht niet door te gaan, de lucht was een grote sterrenhemel dus het moet iets te maken gehad hebben met de wind of luchtstromen door het op hande zijnde slechte weer. Dit betekende ook weer een vrije dag dus gingen we die naar Kaikoura toe want dinsdag werd het volgens ons toch te slecht weer dus hoefden we niet op de ballon te rekenen en konden we een nachtje in Kaikoura blijven. In Kaikoura zijn we meteen naar de touroperator gegaan die whalewatch tochten aanbied maar daar aangekomen spraken we een Nederlandse man die 80% terug kreeg omdat ze geen walvis hadden gezien en de gids had verteld dat ze de afgelopen week al geen walvis hadden gezien. Wij dus maar besloten dat we niet zouden gaan want het was best veel geld en we zouden toch niks zien, daarbij werden de volgende twee tours voor die dag ook al gecancelled omdat de walvissen te ver weg waren. Wij hebben toen besloten om maar bij de Thai te gaan lunchen en daarna een stuk van een wandeling langs de kust te gaan doen waarbij we nog zeehonden zagen.

Dinsdag regende het dus ook, en hebben we wat in het dorp rondgehangen en nog een keer bij de Thai gelunched want dat was wel erg lekker. Eerst nog bij een wijngaard geweest waar we een rondleiding hebben gehad en wijn hebben geproefd. Helaas wist de gids niet heel veel te vertellen en zitten wij nu nog met een aantal brandende vragen!

Terug in Christchurch hebben we nog wat door de stad gebanjerd en zijn we vol goede moed gaan slapen maar vanochtend om 5u was het weer afgelast door het weer. Morgen gaat het hopelijk wel door!!

We zijn nu een beetje aan het uitzoeken wat we willen gaan doen de komende dagen en gaan vanavond vroeg naar bed want volgens ons weerbericht gaat het morgen door!

Nou nu moet ik weer verder met duimen voor morgen en hopelijk kan ik in mijn volgende verhaal veel vertellen over onze ballontocht!

Nicole mist haar computer bij Hartog zo erg dat ze hier echt hele A4'tjes vol zit te rammelen op het toetsenbord dus als jullie een iets uitgebreider verslag willen lezen kijk dan even op:

nicoleslijkerman.waarbenjij.nu

Liefs Caroline

Hello everybody!

In Fox glacier the weather was so bad that we decided not to do the planned hike and go straight to Hokitika after we dropped of the German, who continued hitchhiking southwarts. This art village had a lovely cafe where we spend the afternoon and had a great lunch. We also visited a glassblowing studio but that was quite expensive and some jade craftwork shops.

Out next stop was in Athur's Pass and there we decided to do a hike like everybody else there. We took a 4 hour trip called Bealey Spurr which was pretty steep and caused us some pain in the muscles the next day. From that path we had a great view over the valley. We continued to Christchurch after our hike and there went straight to the visitors centre to book a airballoonflight which was the reason we came to Christchurch so early. Sunday had only one place left so we booked for monday. The sunday was empty now so we went on a day trip to Akaroa a village in Banks peninsula. This little French village had only 600 permanent residents and 70% of the houses are holiday houses. There was a small harbour and we booked a boottrip to see some sealife. We saw little penguins, a small albatross and the little Hector dolphins which can only be seen there in a population of 7000. After a satisfying day spend in Akaroa we headed back to Christchurch and went in sauna. Which remember me of the good old times i had in Sweden!

Monday morning 5 o'clock the alarm... we called the confirmation number and there was no ballooning due to the weather which look perfectly to us so it probably had to do with the wind high in the air or something. Another free day which had to be filled with a different plan. This time we headed to Kaikoura to see some whales, but a Dutch man we met there said he hadn't seen a whale and the guides told him they hadn't seen any for the last week. The next two tours were cancelled so we decided not to go. We lunched at a Thai restaurant and made a coastal walk where we could see a sealcolony on the rocks.

Tuesday rain which we already knew because we had checked the weather so we could guess, no balloning for sure that day. We strolled a bit around the village and went to a winery, the guide didn't know that much about it so our guided tour was not that brilliant. Of course we did some wine tasting as well! Wine is not good on an empty stomach and we had to drive back to Christchurch so we had lunch at the Thai again because the last day it was sooo good. In Christchurch we went to the supermarket and and spend some time on the internet. This morning the flight was cancelled again so we really hope tomorrow will be the day!!!